REFRAMING AS A SOCIO-EDUCATIONAL TECHNOLOGY: A SOCIOLOGICAL APPROACH TO CONSIDERATION
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1439.2016.2(25).78167Keywords:
cognitive code, cognitive resource, education, reframing, socio-pedagogical technologies, frame.Abstract
The article discusses the sociological under standing of reframing as a specific socio-pedagogical technology, the essence of which is the impact on the cognitive system of students, their cognitive codes. The concept of cognitive code is considered in relation with the concept of cognitive resource as a latent factor of social and class inequality. It is emphasized that the power of this factor is determined by the specifics of education based on the fact that education operates mainly with complex codes, thereby contributing to the reproduction of social inequality, limiting the chances of upward social mobility of those individuals whose cognitive codes do not correspond to the codes of education system. Reframingis considered as a socio-pedagogical technology, focused on the cognitive «pulling up» of students, whose social experience has led to the fact that they need to achieve successin education.
References
Osipov, A., and V. Tumalev. Sotsiologiya obrazovaniya v Rossii: Problemy i perspektivyi [Education sociology in Russia: problems and prospects] Sociologscheskiye issledovaniya 7 (2004): 120–127.
Gofman, I. Analiz freymov: esse ob organizatsii povsednevnogo opyta [Analysis of frames: the essay about the organization of daily experience]. Edited by G. S. Batygin and L. A. Kozlova. — M.: Institut sotsiologii RAN, 2003.
Manning, Ph. Erving Goffman and Modern Sociology. NY.: Polity, 1992.
Popova Z. D. Kognitivnayalingvistika [Cognitive linguistics] / Z. D. Popova. I. A. Sternin. — M.: Vostok-Zapad, 2007. — 314 s.
Goryunova, N. B. Operatsionalnyye deskriptory kognitivnogo resursa i produktivnost resheniya testovykh zadach i zadach-golovolomok [Operational descriptors of a cognitive resource and productivity of the solution of test tasks and tasks puzzles] Psikhologicheskiy zhurnal 22, no 4 (2001): 21–29.
Bernstayn, B. Klass, kody i kontrol: struktura pedagogicheskogo diskursa [Class, codes and control: structure of a pedagogical discourse]. M.: Prosveshcheniye, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Odesa National University Herald. Sociology and Politics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.