DEMOCRATIC ELECTIONS AND THE SOCIO-POLITICAL AND SOCIOPSYCHOLOGICAL SECURITY OF AN INDIVIDUAL IN TERMS OF TRANSFORMATION OF SOCIAL RELATIONS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1439.2016.2(25).78162Keywords:
socio-political security, socio-psychological security, democratic elections.Abstract
The article examines an important issue of security of an individual in terms of transformation of social relations. The purpose of the article is to analyze the current situation of socio-political and socio-psychological security of people in modern Ukraine related to the «remnants» of the Soviet psychology of paternalism and to determine the role of democratic elections that are held in the country concerning relevant issues. The opinion polls conducted in Ukraine today indicate that the process of modern transformation of social relations towards democracy and European values is accompanied by phenomena inherent to a society with paternalistic nature, and the citizens tend in particular to shift responsibility for their lives and development onto the state. This situation contains a threat to the socio-political and socio psychological security of population because it reduces its sustainability under conditions of transformation of social relations. One of the most important factors in struggling against such threats is to hold democratic elections. During these elections citizens elect parties and politicians and along with them the values that are more likely to strengthen the security of an individual in transforming society. The author emphasizes the necessity to organize such elections targeting citizens to political parties and politicians who can provide the implementation of democratic European values aimed to improve the socio-political and socio-psychological security of personality. The research paper identifies the main areas of value orientations of population and their implementation during the democratic elections.
References
Poltorak, V. A. and O. V. Petrov. Izbiratelnye kampanii: nauchnyy podkhod k organizatsii. [Election campaigns: scientific approach to the organizationþ K.: Znaniya Ukrainy, 2004.
Poltorak V. A.et al., Pol³tichniy marketing: sutn³st, funkts³¿, problemi vikoristannya. [Political marketing: essence, functions, use problems]þ Edited by V. A. Poltorak. D.: Vid-vo DUEP imeni Al’freda Nobelya, 2010.
Shinkarenko, O. Y. Marketingova model’ elektoral’noi poved³nki: sutn³st’ ta osnovn³ kharakteristiki. [Marketing model of electoral behavior: essence and main characteristics]þ Ukrainskiy sotsiologichniy zhurnal 1–2 (2013): 87–91.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Odesa National University Herald. Sociology and Politics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.