ПОТОКИ МОБІЛЬНОСТЕЙ ТА КУЛЬТУРНЕ ВІДТВОРЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1439.2018.1(30).145414Ключові слова:
системи мобільностей, потоки, акторно-мережева теорія, глобалізація, культура.Анотація
Стаття присвячена осмисленню системи мобільностей у сучасному світі. Мобільності можуть бути як реальнмими, так і потенційними діями в їхньому зв’язку із соціальними відносинами у просторі й часі. Ці дії створюють різні види систем мобільностей та підпорядковуються їм. Таким чином, будь-яка система мобільностей — це комплекс соціальних відносин та матеріальної інфраструктури, що роблять певний вид переміщення можливим, повторюваним та передбачуваним. Системи мобільностей включають в себе не тільки людей чи об’єкти, що переміщуються, але й потоки різноманітних ідей, фінансових активів чи соціальних зв’язків, так само як і нерухомих фізичних об’єктів (наприклад, аеропортів чи вокзалів), що забезпечують можливість здійснювати переміщення. Будь-яка окрема дія або рух можливі лише як частина певного комплексу систем мобільностей та потоків, які й виробляються цими системами мобільності. У статті проаналізовано підходи до вивчення потоків таких вчених як А. Аппадураі, Дж. Уррі, М. Кастельс та інших. Приділено увагу концепціям представників акторно-мережевої теорії Б. Латура та Дж. Ло. Існування потоків можливе лише в глобалізованому світі, що досяг високого рівня технологізації. Глобальний рух інформації та певних культурних зразків сприяє формуванню глобального суспільства та глобальної культури. У статі запропоновано пояснення того, як потоки впливають на культуру в сучасному світі. Особливості такого впливу на формування високого та популярного типів культури розглянуто окремо. Проаналізовано вплив потоків на формування культурних смаків. Виявлено, що цей вплив тяжіє до розповсюдження зразків популярної культурі. Зроблено висновок, що сучасний глобалізований світ зацікавлений в існуванні масової культури через її можливість досить просто конвертувати різноманітні види капіталів. Таким чином, сучасні системи мобільностей сприяють відтворенню культурної нерівності. Результати дослідження можуть бути використані для подальшого розвитку соціології мобільності та дослідження впливу цієї мобільності на відтворення тих чи інших культурних зразків.
Посилання
Bauman, Zigmunt. Tekuchaya sovremennost’. Sankt-Peterburg: Piter, 2008.
Kastel’s, Manuehl’. Informatsionnaya ehpokha: Ekhonomika, obshhestvo i kul’tura. Moskva:Izd. dom Vysshej shkoly ehkonomiki, 2000.
Lizardo, Omar. «The Question of Culture Consumption and Stratification Revisited». Sociologica. (2008): 32. doi:10.2383/27709
Delyoz, Zhil’, and Feliks Gvattari Аnti-Ehdip: Kapitalizm i shizofreniya. Ekaterinburg: UFaktoriya, 2007.
Аppadurai, Аrdzhun. «Sovremennost’ na prostore: kul’turnye izmereniya globalizatsii». Sotsiologicheskoe obozrenie. 4 (2003): 57–66.
Urri, Dzhon. Sotsiologiya za predelami obshhestv: vidy mobil’nosti dlya XXI stoletiya. Moskva: Izd. dom Vysshej shkoly ehkonomiki, 2012.
Gofman, Irving. Аnaliz frejmov: ehsse ob organizatsii povsednevnogo opyta. Moskva: Institut sotsiologii RАN, 2003.
Pits, Uil’yam. «Material’nye voznagrazhdeniya. Ob istorii dogovornogo prava.» In Sotsiologiya veshhej. Sbornik statej, pod red. V. Vakhshtajna, 244–267. Moskva: Izdatel’skij dom «Territoriya
budushhego», 2006.
Latur, Bruno. Peresborka sotsial’nogo: vvedenie v aktorno-setevuyu teoriyu. Moskva: Izd. dom Vysshej shkoly ehkonomiki, 2014.
Lizardo, Omar. «Taste and the Logic of Practice in Distinction». Czech Sociological Review. 3 (2014): 335–364.
Lizardo, Omar «How Cultural Tastes Shape Personal Networks». American sociological review. 5 (2006): 778–807.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Вісник Одеського національного університету. Соціологія і політичні науки
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.