ДОСТОЄВСЬКИЙ ТА СУЧАСНИЙ РОСІЙСЬКИЙ КОНСЕРВАТИЗМ

Автор(и)

  • А. И. Лысюк Кафедра політології та соціології Брестського державного університету імені А. С. Пушкіна, к. 324, бул. Космонавтів, 21, Брест, 224016, Білорусь, Білорусь

DOI:

https://doi.org/10.18524/2304-1439.2018.2(31).144306

Ключові слова:

російська консерватизм, слов’янофільство, сталінізм, соціалізм, лібералізм, християнство.

Анотація

У статті розглядається проблема інкорпорації політичних ідей Достоєвського
у політичний процес пострадянської Росії. Проаналізовано широкий спектр сучасних користувачів його політичної діяльності: від комуністів до радикальних панславістів. Простежується зв’язок ідей Достоєвського з ідеями сучасних російських консерваторів, правлячої еліти та державної політики Володимира Путіна. Вказується як на їх спільність, так і на відмінності, зокрема спроби останнього об’єднати ідеї російського консерватизму та сталінського соціалізму, щоб виправдати «червону ідею». Відзначено, що Достоєвський створив оригінальну політичну концепцію, яка виходить за рамки слов’янофільства. У роботі досліджується критичне ставлення Достоєвського до ідей соціалізму та лібералізму, головним чином
за їх утилітаризм, ігнорування релігії, «найвищих значень», душі і нації людини. У конструкції Достоєвського особлива увага приділяється аналізу історичних коренів російської сучасної орієнтації на зовнішню експансію, поширення впливу на Схід, збереження слов’янського світу та боротьби із Заходом з позитивним ставленням до використання російської сили в міжнародній політиці. Вивчаються причини посилення політичної ролі православної церкви в країні та світі. Важливими є принципи політичної етики, розроблені Достоєвським, та необхідність надати «моральний звук» політиці. Існує розбіжність у звинуваченнях щодо його прихильності до ідей російського фашизму. У певному сенсі можна сказати про популізм деяких його ідей, некритично і надмірно ідеально «намалювати» образ російської людини. Вивчаються психологія та технологія авторитарного правління,
що розробляються Достоєвським, що широко представлено в політичній практиці сучасної Росії.

Біографія автора

А. И. Лысюк, Кафедра політології та соціології Брестського державного університету імені А. С. Пушкіна, к. 324, бул. Космонавтів, 21, Брест, 224016, Білорусь

Доктор політичних наук, професор кафедри політології та соціології Брестського державного університету імені А. С. Пушкіна,
к. 324, бул. Космонавтів, 21, Брест, 224016, Білорусь

Посилання

Dugin, А. «Russkie igry Lenkoma (O spektakle «Varvar i eretik» Marka Zakharova).» Arktogeya, 2016. Accessed 2.08.2018. https://arcto.ru/article/2016/.

Veksler, V. «Protiv Dostoevskogo. EHsse-razoblachenie.» Аteisticheskij sajt. Marta 28, 2016. Accessed 2.08.2018. https://ateism.ru/article.htm?no=24105

Baburin, S. N. «Russkij konservatizm kak chast’ sovremennoj politicheskoj kul’tury.» M.: Knizhnyj mir, 2013.

Davydov, А., Ustinkin, S. «Konservativnaya ideologiya v politicheskoj sisteme sovremenn j Rossii.» Vlast’. 11 (2010): 78–79.

Panarin, А. S. «Russkaya kul’tura pered vyzovom postmodernizma.» M.: Institut filosofii RАN, 2005.

Popov, E H. А. «Russkij konservatizm: ideologiya i sotsial’no-politicheskaya praktika.» Rostov n/D: Izd-vo RGU, 2005.

Dobren’kov, V. I. «Russkij konservatizm kak ideologiya vozrozhdeniya i razvitiya Rossii.» Vestnik MGU. Ser. 18 «Sotsiologiya i politologiya.» 1 (2011): 5–26.

Вakhtin, M. M. «EHstetika slovesnogo tvorchestva. «M.: Iskusstvo, 1979.

Kolesnikov, А. Kak rossijskaya politika rifmuetsya s Dostoevskim. Vedomosti. Аvgust 8, 2018. Accessed 8.08.2018. https://www.vedomosti.ru/opinion/columns/2018/08/08/777623-rossiiskaya-politika-dostoevskim

Dostoevskij, F. M. «Politicheskoe zaveshhanie: Sb. statej za 1861–1881 gg.». M.: Аlgoritm, 2006.

Dobren’kov, V. I. «Konservatizm — natsional’naya ideologiya Rossii.» Vestnik MGU. Ser. 18 «Sotsiologiya i politologiya «2 (2011): 3–53.

Berdyaev, N. А. «Istoki i smysl russkogo kommunizma.» M.: Nauka, 1990.

udryavtsev, Y U. G. «Tri kruga Dostoevskogo (Sobytijnoe. Sotsial’noe. Filosofskoe).» M.: Izd-vo Mosk. un-ta, 1979.

Dostoevskij, F. M. «Brat’ya Karamazovy»: «Sobranie sochinenij v dvenadtsati tomakh.» M.: Izd-vo ’Pravda’, 1982.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-13

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ДУМКИ. ПОЛІТИЧНА КОМУНІКАЦІЯ