SOCIALIZATION OF USERS IN THE VIRTUAL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1439.2018.1(30).144573Keywords:
virtual space, socialization.Abstract
Today we can say about the formation of a new environment of the social interaction, which is called a virtual space and which has become the most impressive phenomenon of the beginning of the millennium. In sociology, special attention has
always been paid to the mechanisms of individuals’ assimilation of behavior patterns, values, rules and norms of society that are relevant to the process of socialization. Today in the social sciences (psychology, pedagogy) there are several approaches that try to study the processes of user’s adaptation to the virtual space, identify the risks associated with them and find ways to make this socialization process in the virtual space manageable, weaken its spontaneity and take control. The sociological approach is traditionally built around ideas of understanding, explaining and predicting the processes that are taking place. This article is devoted to the study of the place occupied by virtual space in the life of modern youth and teenagers, as well as how new forms of social interaction fit into the classical concepts of the individual’s socialization. The article uses materials of representative researches conducted in Odessa among high school students in 2006–2016, which reveal the degree, shape and dynamics of teenagers’ penetration into the virtual environment of interaction, what features of socialization with direct participation of virtual space are found, what values are adopted in virtual space teenagers, what statuses and roles are mastered in it. Based on empirical evidence, the author draws the conclusion that virtual space has penetrated deeply into all social institutions related to the upbringing and education of teenagers, as well as in the structures of their everyday life, and therefore one can assert that it is becoming a new medium of socialization at all its stages and levels.
References
Bauman, Zygmunt. Tekuchaya sovremennost’. Translated by Yu.V. Asochakova. SPb.: Piter, 2008.
Bondarenko, Sergej. «Model’ socializacii pol’zovatelej v kiberprostranstve». Texnologii informacionnogo obshhestva: Internet i sovremennoe obshhestvo: trudy’ VI Vserossijskoj ob«edinennoj konferencii. SPb.: Izdatel’stvo Filologich. f-ta SPbGU, 2003.
«Kibersocializaciya» http://cyclowiki.org/wiki/Киберсоциализация
Romanenko, Svetlana. «Virtual’noe prostranstvo: metodologicheskie podxody’ k izucheniyu». Visny’k ONU. Sociologiya i polity’chni nauky’. Odesa, ONU 11 (2006):10.
Kuli, Charls. Chelovecheskaya priroda i social’ny’j poryadok. M.: «Ideya-Press», 2001.
Romanenko, Svetlana. «Novaya sreda social’noj interakcii». Visny’k ONU. Sociologiya i polity’chni nauky’. Odesa, ONU 13 (2008): 3.
Ivanov D. V. Virtualizaciya obshhestva. SPb.: Peterburgskoe vostokovedenie, 2000.
Popova, Irina, Romanenko, Svetlana, Savchenko, Mariya. «Starsheklassnik — 2006. Zhiznenny’e orientacii i nastroeniya; sovremennaya sem’ya: roditeli i deti». Visny’k ONU. Sociologiya i polity’chni nauky’. Odesa, ONU 11 (2006): 10.
Nour, A. «Socializaciya». Sociologichna ency’klopediya. K.: Akademvy’dav, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Odesa National University Herald. Sociology and Politics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.