МОДЕЛІ СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В ПРИКОРДОННІ (ПРИКЛАД ПРИКОРДОННИХ ПРОСТОРІВ В КРАЇНАХ СХІДНОЇ ЄВРОПИ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2304-1439.2019.32.179466

Ключові слова:

політична комунікація, політичний процес, трансграничье, прикордоння, діаспора

Анотація

В роботі визначено специфіку соціально-політичної комунікації в прикордонні. Варіативність процесу соціально-політичної комунікації в прикордонні крім всього досягається за рахунок «обрання» простору для діалогу та позиції в процесі комунікації. Обрання простору комунікації спрямовано на підтримку оптимального соціального балансу. Організація соціально-політичної комунікації за критерієм суб’єктності акторів та форми зворотного зв’язку може бути представлена в вигляді таких моделей як: «модель комунікаційного ланцюгу»; як «інтеракціоністська модель»; «інтерактивна модель»; «моделі транзактності». Система організації соціально-політичного простору, в межах якого відбувається комунікація залежить від: мовного середовища, конфліктності, соціальної системи, залучення в діалог акторів різного таксономічного рівня. На прикладі сучасних діаспор показано, що локальні актори можуть змінювати політичне позиціювання. Діаспори демонструють здатність до суб’єктності як на рівні локальних і локально-територіальних відносин, так і на рівні транснаціональних, глобальних акторів. Це проявляється у створенні альтернативних до національних держав соціально-політичних структур, які дозволяють їм виступати як універсальні політичні актори. Перерозподіл владних ресурсів і влади постійно виникає як предмет діалогу між акторами в будь-якій соціальній системі. Цей процес проявляється у вигляді актуалізації різних видів націоналізму, як форми впровадження ідеології модерного розвитку (державного, діаспорного, етнічного). Ці процеси проявляються в тому числі і в вигляді конструювання політичних ідентичностей шляхом протиставлення діючим публічним порядкам (автономістські рухи, квазідержавні утворення). Участь акторів різного рівню в процесі перерозподілу влади демонструють процеси етнізації політики, які проявляються у вигляді організації та функціонування політичного представництва меншин та діаспор. Моделлю, яка демонструє систему багаторівневого соціально-політичного діалогу в транскордонній системі координат є мережа політичних організацій угорців, яка функціонує при участі державного апарату Угорщини.

Біографія автора

C. В. Коч, Одеський національний університет імені І.І.Мечникова

доцент кафедри історії  та свтіової політики, Факультет міжнароних відносин, політології та соціології.

Посилання

Brubejker R. «Diaspory kataklizma» v TSentral'noj i Vostochnoj Evrope i ikh otnosheniya s rodinami. Diaspory. 2000. № 3. S. 6–32.

Golovnyov А. V. Fenomen kolonizatsii: monografiya. Ekaterinburg: Ur. Otd. RАN, 2015. 592 s.

Zagal'nі vіdomostі pro rezul'tati golosuvannya. Ukraїna, Zakarpats'ka oblasna rada. TSentral'na viborcha komіsіya. Mіstsevі vibori 2015. 25.10.2015. Accessed November 1, 2018. https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2015/pvm057pid112=12pid102=9129pf7691=9129pt001f01=100rej=0pt00_t001f01=100

Zakhist ugors'kogo naselennya: Budapesht gotovij pіdtrimuvati avtonomії v susіdnіkh kraїnakh. S'ogodnі. 26.03.2017. Accessed November 5, 2018. https://ukr.segodnya.ua/world/zashchita-vengerskogo-naseleniya-budapesht-gotov-podderzhivat-avtonomii-v-sosednih-stranah-1006844.html

Kiїv vimagaє roz’yasnen' u Budapeshta cherez stvorennya posadi upovnovazhenogo po Zakarpattyu. Єvropejs'ka pravda. 02.08.2018. Accessed November 10, 2018. https://www.eurointegration.com.ua/news/2018/08/2/7085124/

KMKS – Partіya ugortsіv Ukraїni; Demokratichna partіya ugortsіv Ukraїni – Vіdomostі shhodo zareєstrovanikh u vstanovlenomu zakonom poryadku polіtichnikh partіj stanom na 18.01.2017 r. Departament Derzhavnoї Reєstratsії ta Notarіatu. Accessed November 5, 2018. http://ddr.minjust.gov.ua/uk/ca9c78cf6b6ee6db5c05f0604acdbdec/politychni_partiyi/

Kornієnko І. Patrіotizm po-zakarpats'ki: zhiti v Ukraїnі, mati 2 gromadyanstva. Аntikor – natsіonal'nij antikoruptsіjnij portal. 10.12.2014. Accessed November 4, 2018. https://antikor.com.ua/articles/21136-patriotizm_po-zakarpatsjki_hiti_v_ukrajini_mati_2_gromadjanstva

Koch S. V. Diaspory v migratsionnom protsesse Evropy. Derzhava і pravo: zbіrnik naukovikh prats'. YUridichnі і polіtichnі nauki. K.: Іn-t derzhavi і prava іmenі V. M. Korets'kogo NАN Ukraїni. 2012. Vip. 57. S.553–558.

Medins'kij І. Kapchos B. Аudit zovnіshn'oї polіtiki. Ukraїna – Ugorshhina. Diskusіjna zapiska / pod red. K. Zarembo. K.: Іnstitut svіtovoї polіtiki. 2016. 43 s.

Natsionalni savet maђarske natsionalne maњine. Srbiјa. Accessed November 5, 2018. http://www.mnt.org.rs/sr

Ob osobom pravovom statuse Gagauzii (Gagauz Eri): Zakon № 344-XIII ot 23.12.1994 g. Monitorul Ofichial. 1995. № 3–4.

Obrashhenie k ministru obrazovaniya i nauki, molodezhi i sporta Ukrainy Tabachniku D. V. Vestnik Kamban. Izdanie na druzhestvo na Bessarabskij bol"gare «Sv. sv. Kilila i metody». 2012. № 4. Accessed November 2, 2018. http://bessarabbolgar.narod.ru/kambana4-12.html

Okunev I., Oskolkov P., Tislenko M. Faktor limitrofnogo geopoliticheskogo pozitsionirovaniya v transformatsii prostranstvennoj identichnosti (na primere Gagauzii i Аdzharii). Istoricheskaya i sotsial'no-obrazovatel'naya mysl'. 2017. T. 9 № 2 CH. 2. S. 173–185.

Politicheskie partii vengrov Rumynii potrebovali avtonomii dlya Transil'vanii. Parlamentarii takzhe schitayut, chto vengerskij yazyk dolzhen byt' ravnym po statusu rumynskomu. Informatsionnoe agentstvo TАSS. 09.01.2018. Accessed November 5, 2018. https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/4861180

Referendum v Gagauzii: itogi. Mezhdunarodnaya monitoringovaya organizatsiya CIS-EMO. 04.02.2014. Accessed October 22, 2018. http://www.cis-emo.net/ru/news/referendum-v-gagauzii-itogi

Rumuns'kі ugortsі ta ugors'kі partії poskarzhilis' v OON na Ukraїnu. Zakhіdna іnformatsіjna korporatsіya. 25.10.2018. Accessed November 1, 2018. https://zik.ua/news/2018/10/25/rumunski_ugortsi_ta_ugorski_partii_poskarzhylys_v_oon_na_ukrainu_1434149

SKU zasudzhuє tak zvane prijnyattya antikonstitutsіjnogo Zakonoproektu «Pro zasadi derzhavnoї movnoї polіtiki». Svіtovij kongres Ukraїntsіv. 06.07.2012. Accessed November 1, 2018. http://www.ukrainianworldcongress.org/ news.php/news/717

Smirnov V. А. Teoretiko-metodologicheskie aspekty institutsionalizatsii politicheskikh ehlit Pribaltiki. Polis. Politicheskie issledovaniya. M.: Polis. 2017. № 5. S. 79–90.

Tuzhans'kij D. YAk ukraїns'kі ugortsі dopomogli Orbanu zberegti absolyutnu vladu v Ugorshhinі. LB.ua. 13.04.2018. Accessed November 4, 2018. https://lb.ua/world/2018/04/13/395148_ukrainskie_vengri_pomogli_orbanu.html

KHauskhofer K. O biogeograficheskoj sushhnosti granitsy. Granitsy v ikh geograficheskom i politicheskom znachenii. O geopolitike. Raboty raznykh let / per. s nem. I. Usacheva. M.: Mysl', 2001. S. 26–33.

CHikharev I. А., Brovko V. YU., Kozhedub G. А. Politicheskie kommunikatsii: predely i vozmozhnosti kontseptual'nogo modelirovaniya. Politicheskaya nauka. / pod. red. E. YU. Meleshkinoj. M.: RАN INION. 2015. № 2: Poznavatel'nye vozmozhnosti politicheskoj nauki. S. 212–231

Erdelyi Magyar közművelődési egyesület (EMKE). Accessed November 5, 2018. https://www.emke.ro/node/4

Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács (EMNT). Accessed November 5, 2018. http://emnt.org (дата звернення 05.11.2018).

Erdélyi Magyar Néppár (EMNP). Accessed November 5, 2018. http://www.neppart.eu (дата звернення 05.11.2018).

European Regional Competitiveness Index. European Commission. Accessed November 5, 2018. https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/maps/regional_competitiveness/#1 .

Eurostat. Regions and cities – Overview. European Commission. Accessed November 6, 2018. https://ec.europa.eu/eurostat/web/regions-and-cities

Horowitz D. L. A Democratic South Africa? Constitutional Engineering in a Divided Society. Berkeley: UC Press, 1991. 304 p.

Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség. Accessed November 5, 2018. https://kmksz.com.ua (дата звернення 05.11.2018).

Lasswell H. D. The Structure and Function of Communication in Society. The communication of Ideas. / L. Bryson (Ed.). NY: The Institute for Religious and Social Studies, 1948. P. 215–228.

Magyar Ifjak Nemzeti Tanácsa (MINTA). Accessed November 5, 2018. https://magyarifjak.hu

Magyar Ifjúsági Tanács (MIT). Accessed November 5, 2018. https://www.mitesek.net (дата звернення 05.11.2018).

Magyar Polgári Párt (MPP). Accessed November 5, 2018. http://www.polgaripart.ro/hu/

Most-Híd. Občianska Strana. Accessed November 5, 2018. https://www.most-hid.sk/sk/o-strane

Newcomb T. An Approach to the Study of Communicative Acts. Psychological review / K. J. Holyoak (Ed.). Ann Arbor, MI: Michigan University Press. 1953. Vol. 60 (6). Р. 393–404.

O’Carroll L. Poles in the UK Urge May to Protect them from a No-Deal Brexit. Tue Rights of EU citizens in Britain must be ‘Ringfenced’, says Polish Diaspora Group. The Guardian. 07.08.2018. Accessed November 1, 2018. https://www.theguardian.com/politics/2018/aug/07/poles-in-the-uk-urge-may-to-protect-them-from-a-no-deal-brexit

Office of the State Minister of Georgia for Diaspora Issues (2008 – 2016). Accessed Novembe 14, 2018. http://diaspora.gov.ge .

Population at Risk of Poverty. European Commission. URL: Accessed November 6, 2018. ttps://ec.europa.eu/regional_policy/mapapps/social/at_risk_of_poverty.html

Romániai Magyar Demokrata Szövetség. Accessed November 6, 2018. http://www.udmr.ro

Savez vojvođanskih Mađara. Accessed November 5, 2018. www.vmsz.org.rs

Strana maďarskej komunity (SMK): Stanovy dne 22.09.2012. Úplné znenie vypracované ku dňu 24.02.2018. Accessed November 5, 2018. https://www.mkp.sk/sk/2012/12/09/stanovy-smk

The Impact of Decentralization on Social Policy / K. Tausz (Ed.). Budapest: Local Government and Public Service Reform Initiative, OSI, 2002. 312 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-01

Номер

Розділ

ПОЛІТИЧНІ ІНСТИТУТИ ТА ПРОЦЕСИ В МІЖНАРОДНОМУ, РЕГІОНАЛЬНОМУ ТА НАЦІОНАЛЬНОМУ КОНТЕКСТАХ