Slovak media role in promoting cultural diversity
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1439.2016.4(27).118988Keywords:
language, cultural diversity, linguistic culture, ethnic minority, mediaAbstract
With the impressive development in the fields of information and communication, considerable attention has been paid, in recent times, to cultural diversity in the media as a means of preserving the identity or social relations between communities and cultures, while promoting local cultural expression and local languages. Nowadays, the media environment offers more choices, provides opportunities for cultural expression and dialogue, and facilitates the exchange of information at a global level. Several policies have been developed with the objective of promoting cultural diversity in the media, which clearly highlight the importance of promoting the production, safeguarding and dissemination of diversified content in the media and in global information networks. Cultural diversity, through the use of the media, has historical, linguistic, philosophical, ethical, sociological, political and economic foundations. It is part of the domestic policy of each state. The paper deals with the policy of the Slovak Republic in relation to cultural diversity, based on the fact, that Slovakia is a multiethnic country, which officially recognizes 13 national minorities. Minority culture is, at the local, regional and national level being developed through the work of national professional theatre and dance groups, national museums, broadcasting for national minorities, periodical press in the languages of national minorities, as well as educational activities. The most important source of financial support for the culture of national minorities and ethnic groups is a program called «Culture of National Minorities » of the Government Office of the Slovak Republic. The paper also considers the current role of the media with regard to national minorities in society, in particular the preservation of national identity, language and ancestor’s traditions.
References
Lauková, J. Text im interkulturellen Kontext. Banská Bystrica: Vydavateľstvo UMB Belianum, 2015.
Vseobschaia deklaratsia UNESCO o kulturnom raznoobrazii. http://www.ifapcom.ru/files/ Documents/declar_cult_diversity.pdf/
Dohovor o ochrane a podpore rozmanitosti kultúrnych prejavov. http://www.ludovakultura. sk/fileadmin/data/docs/pdf/2-1-3-Dohovor-o-rozmanitosti.pdf/
Mathien, M. Diversité culturelle, minorités et médias. Réalité et perspectives, Revue française des sciences de l’information et de la communication. Vol. 2 2013, mis en ligne le 01 janvier 2013. http://rfsic.revues.org/310/
Dohányos, R., Lelkes, G., Tóth, K. Národnostné menšiny na Slovensku. Šamorín: Fórum inštitút pre výskum menšín, 2004.
Ezhednevnik Új Szó. http://www.petitpress.sk/inzercia/dennik-uj-szo/
Lovász, A. Maďarská tlač. In Maďari na Slovensku (1989–2004). Šamorín: Fórum inštitút pre výskum menšín, 2004.
Beskyd, G. Jubilujúce rusínske Narodne novînky. http://www.rusynacademy.sk/slovak/sl_ press.html/
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov. Výsledky v multidimenzionálnych tabuľkách. http:// census2011.statistics.sk/tabulky.html/
Kmeťo, J. Romské média. http://blogy.hnonline.sk/jozef-kmeto/romske-media/
Dobrík, Z. Mensch in den Kulturen, Kulturen im Menschen. Banská Bystrica: Vydavateľstvo UMB Belianum, 2015.
Kmeťo, J. Romské média. http://blogy.hnonline.sk/jozef-kmeto/romske-media/
Financovanie kultúry národnostných menšín. http://www.rusynacademy.sk/cms/financovaniekult %C3 %BAry-n %C3 %A1rodnostn %C3 %BDch-men %C5 %A1 %C3 %ADn,1358.html
Bukovszky, L. Splnomocnenec pre národnostnú otázku: Menšiny nie sú migranti. http:// aktualne.atlas.sk/slovensko/spolocnost/splnomocnenec-narodnostne-mensiny-prislusnicinarodnostnych- mensin-nie-su-migranti.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Odesa National University Herald. Sociology and Politics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.