ВПЛИВ  КІНЕМАТОГРАФА  НА ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНИХ МАТРИЦЬ ПОЛІТИЧНОЇ СПІЛЬНОТИ (НА МАТЕРІАЛАХ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ КІНЦЯ ХХ - ПОЧАТКУ ХХІ СТ.)

Автор(и)

  • Я. В. Білозерова кафедра політології факультету міжнародних відносин, політології та соціології ОНУ імені І. І. Мечникова (Одеса, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-5206.2020.33.210072

Ключові слова:

емоційні матриці, суспільство, патріотизм, кіномистецтво, дискурс, патерни

Анотація

В статті здійснено узагальнення основних компонентів «емоційних матриць» суспільства сучасної Росії, сформованих під впливом національного патріотичного кіномистецтва кінця ХХ – початку ХХІ ст. Проаналізовано джерельну базу розвитку теорії «емоційних матриць» суспільства в працях різних авторів які здійснювали наукові розвідки за даним напрямком. Особлива увага приділена підходу А. Зоріна, відповідно до положень досліджень якого визначено модель формування таких матриць. Кіномистецтво є популярним засобом впливу на свідомість суспільства, певні його аспекти, зокрема, історична, патріотична, військова теми мають значну пропагандистську спрямованість та мобілізаційну здатність. Аналіз підходів щодо формування «емоційних матриць» суспільства сучасної Росії, сформованих під впливом національного патріотичного кіномистецтва кінця ХХ – початку ХХІ ст. здійснено із застосуванням загальнонаукових методів та рамкового аналізу фреймів (посилів), їх риторики. Дослідження здійснено на прикладі дев’яти фільмів (Цар (2009 р.), Союз спасіння (2019 р.), Стомлені сонцем (1994 р.), Адмірал (Колчак) (2008 р.), Матильда (2017 р.), 28 панфіловців (2016 р.), Ржев (2019 р.), Піп (2009 р.), 4 дні в травні (2011 р.)). В ході аналізу визначено особливості та типи «емоційних матриць» суспільства, які визначались відповідно до окреслених фреймів (посилів), вкладених авторами (часто зі сприянням держави за певними напрямками тих або інших концепцій розвитку). Встановлено, що патріотична ідеологія успішно вкладалась в зміст (фрейми) ключових сюжетних ліній досліджених фільмів, які формувались відповідно до ментальних, соціальних, історичних передумов становлення російського суспільства.

Біографія автора

Я. В. Білозерова, кафедра політології факультету міжнародних відносин, політології та соціології ОНУ імені І. І. Мечникова (Одеса, Україна)

аспірантка кафедри політології факультету міжнародних відносин, політології та соціології ОНУ імені І. І. Мечникова

Посилання

Berezkin, A. K. (2020, May 24). Krizis nacional'noj identichnosti v Rossii. (The Сrisis of National Identity in Russia). Retrieved from http://www.jurnal.org/articles/2012/polit14.html [in Russian].

Vezhbickaya, A. (1999). Kul'turno-obuslovlennye scenarii: novyj podhod k izucheniyu mezhkul'turnoj kommunikacii. (Culturally conditioned scenarios: a new approach to the study of intercultural communication. Genres of speech). ZHanry rechi. Saratov: Kolledzh, 2, 112 –133. [in Russian].

Gadzhiev, K. S. (1968). Nacional'naya identichnost': konceptual'nyj aspekt.(National Identity: Conceptual Aspect. Questions of philosophy). Voprosy filosofii, 10, 3–16. [in Russian].

Zorin, A. L. (2006). Ponyatie «literaturnogo perezhivaniya» i konstrukciya psihologicheskogo protonarrativa. (The concept of "Literary Experience" and the Construction of Psychological Protonarrative). Istoriya i rozpovidʹ. (History and story), 12 –27. [in Russian ].

Zorin, A. L. (2016). Poyavlenie geroya. Iz istorii rossijskoj emocional'noj kul'tury konca XVIII – nachala XIX st. (The appearance of the hero. From the history of n emotional culture of the late XVIII - early XIX centuries). Moscow : Novoe lyteraturnoe obozrenye. [in Russian].

Informaciya o fil'me «Admiral». Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/138/annot">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/138/annot [in Russian].

Іnformaciya o fil'me «Matil'da». (2020, May 24). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/100347/annot">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/100347/annot [in Russian].

Іnformaciya o fil'me «Pop». (2020, May 24). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/82553/annot">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/82553/annot [in Russian].

Іnformaciya o fil'me «Rzhev». (2020, May 24). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/133010/annot">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/133010/annot [in Russian].

Іnformaciya o fil'me «Soyuz spaseniya». (2020, May 24). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/hud/120240/video">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/hud/120240/video [in Russian].

Іnformaciya o fil'me «Utomlennye solncem». (2020, May 24). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/7493/annot">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/7493/annot. [in Russian].

Іnformaciya o fil'me «Car'». (2020, May 24). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/14592/annot">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/14592/annot. [in Russian].

Іnformaciya o fil'me «28 panfilovcev». (2020, May 24). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/105459/annot">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/105459/annot [in Russian].

Іnformaciya o fil'me «4 dnya v mae». (2020, May 24). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/95841/annot">https://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/95841/annot . [in Russian].

Lubskij A. V., Serikov A. V. (2014). Patriotizm kak bazovaya struktura mental'noj matricy social'nogo povedeniya v rossijskom obshchestve. (Patriotism as the basic structure of the mental matrix of social behavior in Russian society). Nauchnaya mysl' Kavkaza, 35–42. [in Russian].

Musiezdov, A. A. (2013). Territorial'naya identichnost' v sovremennom obshchestve. (Territorial identity in modern society). Labirint. ZHurnal social'no-gumanitarnyh issledovanij, 5, 51–59. [in Russian].

Gasper, D. & Apthorpe, R. Introduction: Discourse Analysis and Policy Discourse. Retrieved from file:///C:/Users/B750/Downloads/metis_163839.pdf

Fromm, E. (1941). Escape from freedom. New York: Farrar & Rinehart.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-18

Номер

Розділ

ПОЛІТИЧНІ ІНСТИТУТИ ТА ПРОЦЕСИ В МІЖНАРОДНОМУ, РЕГІОНАЛЬНОМУ ТА НАЦІОНАЛЬНОМУ КОНТЕКСТАХ