ЄВРОПЕЙСЬКА РАДА І КОРДОНИ ІНТЕГРАЦІЙНОГО ПРОЕКТУ. ФОРМУВАННЯ ЗОВНІШНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ В КОНТЕКСТІ ПОЛІТИЧНИХ ЗАВДАНЬ

Автор(и)

  • J. Jańczak кафедра політичної і соціальної економіки факультету політичних наук і журналістики Університету імені Адама Міцкевича, вул. Познанський університет 5, 61-614 (Познань, Польща), Польща

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-5206.2020.33.207028

Ключові слова:

Рада Європейського Союзу, зовнішня діяльність Європейського Союзу, кордони

Анотація

Розвиток Європейського Союзу призвело до змін його інституційної моделі. В контексті зовнішньої діяльності це відноситься до розподілу формальних повноважень, з одного боку, і функціонуванню європейських інститутів на практиці, з іншого, особливо щодо неформальних механізмів. Метою даної статті є аналіз ролі Європейської Ради у формуванні зовнішньої діяльності Європейського Союзу. Питання дослідження стосуються джерел і проявів інституційної динаміки Європейської Ради в області зовнішньої діяльності. Відповіді засновані на аналізі поведінки Європейської Ради щодо того, як встановлюються межі європейського проекту в стосунках з зовнішніми партнерами. З точки зору методології в тексті використовується аналіз висновків Європейської ради за 2011-2017 роки.

В статті вказується, що у процесі інституційних реформ та суперечки між наднаціональними та міжурядовими інтеграційними баченнями, Європейська Рада при вирішенні питання встановлення кордонів Європейського Союзу дотримується певних принципів. З одного боку, застосовує імперську модель, сильно підкреслюючи зв'язки між інтеграційним проектом та сусідніми країнами, що ілюструє логіку концентричних кіл при вирішенні проблем. З іншого боку, південна і східна кризи зміщують бачення Європейської Ради у напрямку Вестфальської моделі. Зростаюча тенденція зміни розташування на одній стороні зовнішнього кордону ЄС чи на іншій стає все більш очевидною. Відтак, сам кордон стає більш чітким і менш проникним. Навколишнє середовище ЄС сприймається як все більш небезпечне (як на Півдні, через міграцію з арабського світу, так і на Сході, внаслідок політики Росії), і тому вимагає підвищення рівня безпеки шляхом переходу від м'якої до жорсткої сили. Для підтримання інтеграції в ЄС необхідним стає посилення захисту зовнішніх кордонів та політики щодо розбудови системи притулку. Це знову відповідає логіці Вестфальської моделі і протистоїть логіці неосередньовічної моделі. Висновки, представлені вище, викликають подальші дослідницькі питання, пов'язані з внутрішньою динамікою процесів прийняття рішень в Європейській раді, силою впливу країн-членів на вибір питань, до яких звертається Європейська рада, та рішень Європейської Ради. З іншого боку, зовнішня діяльність, зокрема будівництво кордонів, є цікавою емпіричною областю зі значним потенціалом розвитку.

Біографія автора

J. Jańczak, кафедра політичної і соціальної економіки факультету політичних наук і журналістики Університету імені Адама Міцкевича, вул. Познанський університет 5, 61-614 (Познань, Польща)

проф., доктор наук (політичні науки), кафедра політичної та соціальної економіки факультету політології та журналістики університету Адама Міцкевича

Посилання

Adamczyk A. (2016). Kryzys imigracyjny w UE i sposoby jego rozwiązania. Przegląd Politologiczny, 3, 41-66.

Barburska O. (2016). Argument siły czy siła argumentów? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych jako ‘soft power’.Rocznik Integracji Europejskiej, 10, 335-351.

Browning, C., Joenniemi P. (2008). Geostrategies of the European Neighbourhood Policy, European Journal of International Relations, 14(3), 519-551.

Carammia M., Princen S., Timmermans A. (2016). From Summitry to EU Government: An Agenda Formation Perspective on the European Council. Journal of Common Market Studies, 54(4), 809-825.

Coman R. (2019). Values and Power Conflicts in Framing Borders and Borderlands: The 2013 Reform of EU Schengen Governance. Journal of Borderlands Studies, 34(5), 685-698.

Haas E. (1964). Beyond the Nation State. Functionalism and International Organisation. Stanford: Stanford University Press.

Jańczak J. (Ed.). (2011). De-bordering, Re-bordering and Symbols on the European Boundaries.Berlin: Logos Verlag.

Kabat-Rudnicka D. (2016). Zmiana systemu rządzenia w Unii Europejskiej w świetle działań antykryzysowych. Studia Europejskie, 1, 71-94.

Lesiewicz E. (2016). Strefa Schengen w dobie kryzysu imigracyjnego. Przegląd Politologiczny, 3, 179-194.

Lindberg L.N. (1966). Integration as a Source of Stress on the European Community System. International Organization, 20(2), 233–265.

Milczarek D., Zajączkowski, K. (2015). Potęga i niemoc. Unia Europejska jako aktor w stosunkach międzynarodowych (część 1). Studia Europejskie, 1, 13-32.

Moravcsik A. (1993). Preferences and power in the European Community: A liberal intergovernmentalist approach. Journal of Common Market Studies, 31(4), 32-45.

Przybylska-Maszner B. (2011). The Arab Spring as a Test of post-Lisbon Capabilities and Strategies of the European Union in North Africa. In B. Przybylska-Maszner (Ed.). The Arab Spring (pp. 117-134). Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

Przybylska-Maszner B., Rewizorski M. (2012). System instytucjonalny Unii Europejskiej po traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne. Warszawa: Difin.

Raś M., Szkop E. (2014). Stosunki Rosja – Unia Europejska po kryzysie krymskim. Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej, 12(5), 43-57.

European Council. (2011a). European Council Conclusions 4.2.2011 (EUCO 2/1/11, REV 1, CO EUR 2, CONCL 1). Brussels.

European Council. (2011b). European Council Conclusions 11.3.2011 (EUCO 7/1/11, REV 1, CO EUR 5, CONCL 2). Brussels.

European Council. (2011c). European Council Conclusions 24-25.3.2011 (EUCO 10/1/11, REV 1, CO EUR 6, CONCL 3). Brussels.

European Council. (2011d). European Council Conclusions 23-24.6.2012 (EUCO 23/1/11, REV 1, CO EUR 14, CONCL 4). Brussels.

European Council. (2011e). European Council Conclusions 23.10.2011 (EUCO 52/1/11, REV 1, CO EUR 17, CONCL 5). Brussels.

European Council. (2012a). European Council Conclusions 1-2.3.2012 (EUCO 4/3/12, REV 3, CO EUR 2, CONCL 1). Brussels.

European Council. (2012b). European Council Conclusions 18-19.10.2012 (EUCO 156/12, CO EUR 15, CONCL 3). Brussels.

European Council. (2012c). European Council Conclusions 13-14.12.2012 (EUCO 205/12, CO EUR 19, CONCL 5). Brussels.

European Council. (2013a). European Council Conclusions 7-8.2.2013 (EUCO 3/13, CO EUR 1, CONCL 1). Brussels.

European Council. (2013b). European Council Conclusions 24-25.10.2013 (EUCO 169/13, CO EUR 13, CONCL 7). Brussels.

European Council. (2013c). European Council Conclusions 19-20.12.2013 (EUCO 217/13, CO EUR 15, CONCL 8). Brussels.

European Council. (2014a). European Council Conclusions 20-21.3.2014 (EUCO 7/1/14, REV 1, CO EUR 2, CONCL 1). Brussels.

European Council. (2014b). European Council Conclusions 26-27.6.2014 (EUCO 79/14, CO EUR 4, CONCL 2). Brussels.

European Council. (2014c). European Council Conclusions 16.7.2014 (UCO 147/14, CO EUR 9, CONCL 3). Brussels.

European Council. (2014d). European Council Conclusions 23-2410.2014 (EUCO 169/14, CO EUR 13, CONCL 5). Brussels.

European Council. (2014d). European Council Conclusions 30.8.2014 (EUCO 163/14, CO EUR 11, CONCL 4). Brussels.

European Council. (2014e). European Council Conclusions 18.12.2014 (UCO 237/14, CO EUR 16, CONCL 6). Brussels.

European Council. (2015a). European Council Conclusions 19-20.3.2015 (EUCO 11/15, CO EUR 1, CONCL 1). Brussels.

European Council. (2015b). European Council Conclusions 25-26.6.2015 (EUCO 22/15, CO EUR 8, CONCL 3). Brussels.

European Council. (2015c). European Council Conclusions 15.11.2015 (EUCO 26/15, CO EUR 10, CONCL 4). Brussels.

European Council. (2015d). European Council Conclusions 17-18.12.2015 (EUCO 28/15, CO EUR 13, CONCL 5). Brussels.

European Council. (2016a). European Council Conclusions 17-18.3.2016 (EUCO 12/1/16, REV 1, CO EUR 3, CONCL 2). Brussels.

European Council. (2016b). European Council Conclusions 28.6.2016 (EUCO 26/16, CO EUR 5, CONCL 3). Brussels.

European Council. (2016c). European Council Conclusions 20-21.10.2016 (EUCO 31/16, CO EUR 8, CONCL 4). Brussels.

European Council. (2016d). European Council Conclusions 15.12.(EUCO 34/16, CO EUR 10, CONCL 5). Brussels.

European Council. (2017a). European Council Conclusions 22-23.6.2017 (EUCO 8/17, CO EUR 8, CONCL 3). Brussels.

European Council. (2017b). European Council Conclusions 19.11.2017 (UCO 14/17, CO EUR 17, CONCL 5). Brussels.

Rewizorski M. (2013). Zasady systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej. Studia Europejskie, 1, 29-49.

Tallberg J. (2008). Bargaining Power in the European Council. Journal of Common Market Studies, 46(3), 685-708.

Walters W. (2004). The Frontiers of the European Union: A Geostrategic Perspective. Geopolitics, 9(3), 674-698.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Jańczak, J. (2020). ЄВРОПЕЙСЬКА РАДА І КОРДОНИ ІНТЕГРАЦІЙНОГО ПРОЕКТУ. ФОРМУВАННЯ ЗОВНІШНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ В КОНТЕКСТІ ПОЛІТИЧНИХ ЗАВДАНЬ. Міжнародні та політичні дослідження, (33), 91–105. https://doi.org/10.18524/2707-5206.2020.33.207028

Номер

Розділ

ПОЛІТИЧНІ ІНСТИТУТИ ТА ПРОЦЕСИ В МІЖНАРОДНОМУ, РЕГІОНАЛЬНОМУ ТА НАЦІОНАЛЬНОМУ КОНТЕКСТАХ