DOI: https://doi.org/10.18524/2304-1439.2018.2(31).144313

ПАРАДОКСАЛЬНИЙ АСПЕКТ ПОЛІТИЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Є. С. Огарєнко

Анотація


У статті проаналізовано як різноманітність мовних значень і смислів, які в процесі комунікації використовує людина, дає можливість «примирити» суперечливе різноманіття його мотивацій, в тому числі і парадоксально. Різноманітність комунікативних смислів утворюється не тільки безліччю знаків, а й, наприклад, можливістю з'єднання знака з іншим об'єктом (метафора), часткової зміни знака з трансформацією сенсу (каламбур). Відомий курйозний приклад з політичної сфери зміни значення в знаку «ялинка», пов'язаний з мимовільною трансформацією цього знака в «йолка» екс-президентом України. Внаслідок цього значення «вічнозелене дерево з голками» трансформується в сенс «український президент, що погано знає українську мову». Автор вказує, що суперечлива «чотирьохосновність» політики, яку позначають як парадокс «чотирьох П (партикулярність, публічність, популізм, привілейованість)» когерентна різноманіттю мотивації людської поведінки. Керуючи соціальною поведінкою, політика покликана мобілізувати мотивацію більшості, що робиться за допомогою меседжів, які породжують смисли, в тому числі і маніпулюючи публічною складовою. Неефективність політичної комунікації в пострадянській Україні обумовлена еклектичним поєднанням в політичних меседжах радянських ментальних моделей у вигляді бюрократично-етатистської і популістської риторики з пострадянською риторикою стилізованого патріотизму і псевдоринкової свободи. Коріння еклектизму не тільки в радянському минулому, а й у сучасній консьюмерізаціі публічної складової політики. Спираючись на парадокс «слідуй своїм схильностям, долаючи їх», або інакше, уникаючи політизації неполітичних сфер життя і маніпуляції «знаковим споживанням» мас, можна спробувати повернути українській політиці публічність.

 


Ключові слова


знакова комунікація; парадокс політики; політичний меседж; бюрократично-етатистська риторика; девальвація публічності.

Повний текст:

PDF

Посилання


Zhizhek, Slavoj. Chuma fantazij. Kh.: Gumanitarny’j centr, 2017.

Veber, Maks. Osnovny’e sociologicheskie ponyatiya: Izbranny’e proizvedeniya. M.: Progress, 1990.

Bart, Rolan. Izbranny’e raboty’: Semiotika: Poe’tika. M.: Progress, 1998.

Lilleker, Darren G. Politicheskaya kommunikaciya. Klyuchevy’e koncepty’. Kh.: Gumanitarny’j Centr, 2010.

E’ko, Umberto. Otsutstvuyushhaya struktura. Vvedenie v semiologiyu. SPb.: Simpozium, 2004.

Zhizhek, Slavoj. Vozvy’shenny’j ob»ekt ideologii. M.: Khudozhestvenny’j zhurnal, 1999.

Khomskij, Noam. Klassovaya vojna. Interv’yu s De’vidom Barzamyanom. M.: Praksis, 2003.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Жижек С. Чума фантазий. Харьков: Гуманитарный центр, 2017. 388 с.

Вебер М. Основные социологические понятия / Вебер Макс. Избранные произведения. Москва: Прогресс, 1990. 808 с.

Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика. Москва: Прогресс, 1989. 616 с.

Лиллекер Д. Политическая коммуникация. Ключевые концепты. Харьков: Гуманитарный центр, 2010. 300 с.

Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. Санкт-Петербург: Симпозиум, 2004. 544 с.

Жижек С. Возвышенный объект идеологии. Москва: Художественный журнал, 1999. 236 с.

Хомский Н. Классовая война. Интервью с Дэвидом Барзамяном. Москва: Праксис, 2003. 336 с.



 

 

 





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.